Saturday, May 27, 2017

ARTIKEL : KURIKULUM DALAM PENDIDIKAN

Artikel 1
Tajuk Jurnal     : KAJIAN PENILAIAN KURIKULUM PENDIDIKAN MATEMATIK DAN
                             SAINS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

Penulis Jurnal   : Mohini Bt. Mohamed & Fatmahanim Binti Mohammad

Ulasan:


Kajian ini adalah tentang penilaian kurikulum bagi program Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Matematik (SPM) dan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains (SPN) yang ditawarkan di Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 137 orang responden yang terdiri daripada  pelajar tahun satu hingga tahun empat dari program SPM dan SPN terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian menggunakan satu borang soal selidik dengan skala lima mata bagi mengukur empat kategori model CIPP. Kategori yang dinilai adalah contexts, input, process dan product di mana ianya mengandungi 36 item. Aspek yang hendak dinilai ialah program, kandungan pelajaran, pengajaran dan pembelajaran serta kepuasan pelajar. Berdasarkan hasil kajian yang diperolehi, menunjukkan masih banyak usaha yang perlu dilakukan untuk meningkatkan perkhidmatan dan menjadikan program yang ditawarkan oleh Fakulti Pendidikan di Universiti Teknologi Malaysia lebih memuaskan pelajar.


Artikel 2

Tajuk Jurnal     :  ANALISIS KEPERLUAN KURIKULUM PENDIDIKAN VOKASIONAL
                              PELAJAR BERMASALAH PEMBELAJARAN (LD) DI MALAYSIA

Penulis Jurnal   :  ZAINUDIN MOHD. ISA, NORANI SALLEH, RAMLEE MUSTAPHA &
                              HANAFI MOHD YASSIN

Ulasan:


Tujuan kajian ini adalah melakukan analisis keperluan terhadap kurikulum pendidikan vokasional pelajar bermasalah pembelajaran (MP) di peringkat sekolah menengah di Malaysia. Analisis keperluan ini antaranya bertujuan untuk menentukan sejauhmana kesesuaian kurikulum vokasional sedia ada terhadap keperluan pelajar MP; mengenalpasti bidang-bidang kemahiran yang diperlukan oleh pelajar MP; mengenalpasti corak dan pasaran kerjaya yang diperlukan di masa depan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif yang dijalankan menggunakan soal selidik dan temu bual terhadap 111 orang responden yang terdiri daripada guru yang mengajar di program pendidikan khas, ibubapa pelajar MP, wakil NGO, majikan bekas pelajar MP, pentadbir pendidikan dan pakar dalam pendidikan vokasional bagi mendapatkan maklum balas tentang asas keperluan untuk mewujudkan kurikulum vokasional bagi pelajar MP serta cadangan berkaitan bentuk, perlaksanaan dan penilaian kurikulum tersebut. Dapatan kajian mendapati: (1) pelajar MP kurang memiliki kemahiran bekerja mungkin kerana kurikulum sedia ada didapati bersifat terlalu umum dan lebih menekankan aspek akademik yang tidak sesuai dengan keperluan pelajar MP; (2) Terdapat beberapa bidang kemahiran kerjaya yang dikenalpasti sesuai diajar kepada pelajar MP; (3) pelajar MP di masa hadapan memerlukan kemahiran vokasional yang berteknologi tinggi sesuai dengan kehendak semasa; (4) penawaran kerja di masa hadapan untuk pelajar MP adalah berasaskan kemahiran berbanding kelayakan akademik.


Artikel 3

Tajuk Jurnal     : PERSEPSI GURU TERHADAP PENGGUNAAN KURIKULUM
                            BERASASKAN BERMAIN BAGI ASPEK PEKEMBANGAN BAHASA
                            DAN LITERASI MURID PRASEKOLAH

Penulis Jurnal  : SHARIFAH NOR PUTEH & ALIZA ALI

Ulasan:


Berdasarkan jurnal ini, pendidikan prasekolah berfokus kepada kurikulum berpusatkan murid melalui pelbagai aktiviti melibatkan murid secara aktif seperti belajar melalui bermain, meneroka alam sekitar, membuat eksperimen dan cuba jaya. Artikel ini membincangkan dapatan kajian tentang persepsi guru terhadap penggunaan kurikulum berasaskan main dalam aspek perkembangan bahasa dan literasi murid prasekolah. Empat agensi utama pengelola pendidikan prasekolah yang terlibat dalam kajian ini ialah KPM, KEMAS, JPN, dan swasta. Kaedah kuantitatif melalui soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data. Sampel terdiri daripada 60 guru prasekolah dari daerah Hulu Langat Selangor, namun hanya 51 borang soal selidik berjaya dikembalikan. Pemilihan sampel soal selidik dilakukan secara rawak mudah. Hasil kajian menunjukkan semua responden mempunyai persepsi yang baik terhadap penggunaan kurikulum berasaskan main tetapi tidak pasti bagaimana dijalankan. Ujian ANOVA Satu Hala menunjukkan jenis prasekolah, kelayakan akademik dan pengalaman mengajar guru bukan faktor utama yang menentukan tahap pemahaman dan persepsi guru terhadap kurikulum berasaskan main dalam aspek perkembangan bahasa dan literasi murid. Hasil perbandingan persepsi guru dalam kajian ini diharap dapat memberi kesedaran tentang pentingnya mengintegrasikan aktiviti bermain dalam pengajaran dan pembelajaran serta kolaborasi antara empat agensi pengelola pendidikan prasekolah negara perlu diwujudkan bagi memantapkan kurikulum kebangsaan prasekolah terutamanya aspek pendekatan yang bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...