Thursday, May 25, 2017

Program Abakus Di Sekolah Rendah



Penggunaan sistem pengiraan abakus merupakan salah satu model matematik membolehkan murid menguasai aritmetik mental.
Enam Sebab Utama Penggunaan Abakus Dan Aritmetik Mental Dalam Pengajaran & Pembelajaran Matematik:
  • Penumpuan : Semua deria utama digunakan apabila mengendalikan abakus. Oleh itu, ia akan meningkatkan penumpuan murid.
  • Ingatan : Kedua-dua otak kiri dan otak kanan aktif apabila menggunakan abakus. Otak kanan mengingati corak dan imej manakala otak kiri mengira secara mental.
  • Gambaran Dan Inspirasi : Pengiraan secara pantas dan dapat menyelesaikan banyak masalah.
  • Pemerhatian : Latihan secara pemerhatian dan membuat latihan tanpa kesilapan.
  • Kepantasan : Membina kebolehan mengira secara pantas dan pada masa yang sama mengelakkan daripada kesilapan.
  • Membaca Dan Mendengar : Kebolehan membaca secara kuat, memahami dan memproseskan maklumat untuk menyelesaikan masalah dengan pantas. 
Perkembangan Program Abakus Di Malaysia:
  • Abakus pertama kali diperkenalkan dalam sistem pendidikan Malaysia pada tahun 1994. Pada peringkat awal, abakus jenis 5:2 yang dikenali sebagai sempoa digunakan.
  • Sistem perwakilan nombor pada sempoa jenis 5:2 adalah kurang berkesan dan penggunaan sempoa sebagai alat pengiraan tidak selaras dengan perkembangan terkini.
  • Pada tahun 1996, Kementerian Pelajaran Malaysia bersetuju untuk menggunakan abakus 4:1. Dalam masa yang sama idea Aritmetik Mental juga diintegrasikan dalam program abakus.
  • Dari tahun 1996 hingga 2010, kurikulum abakus tidak dilaksanakan secara formal di sekolah tetapi program latihan abakus untuk guru dijalankan di sekolah rendah Malaysia secara formal.
 Sebagai lanjutan…Pengajaran Abakus Di Sekolah Rendah

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...