Saturday, May 27, 2017

ARTIKEL : PENSIJILAN GURU

Artikel 1

Tajuk Jurnal     :  PROGRAM PENDIDIKAN GURU TEKNIK DAN VOKASIONAL YANG
                              CEMERLANG

Penulis Jurnal    :  WARNOH KATIMAN & NORASMAH HJ. OTHMAN

Ulasan:


Kertas kerja ini akan menganalisa secara teori mengenai aspek kecermelangan yang diperlukan oleh guru teknik dan vokasional mengikut pandangan para sarjana perguruan dalam bidang teknik dan vokasional. Di samping itu, kertas ini juga akan mengupas isu mengenai sejauh mana guru teknik dan vokasional yang sedang berkhidmat di negara kita mempunyai kriteria dan ciri-ciri kecemerlangan sebagaimana yang dijelaskan oleh pakar bidang tersebut. Berdasarkan teoritikal tentang guru teknik dan vokasional yang sewajarnya dengan realiti guru kategori ini dalam perkhidmatan perguruan di Malaysia masa kini, maka banyak persoalan timbul. Antaranya ialah sejauh mana kemampuan, kebolehan dan kemahiran guru-guru ini dalam menyediakan pelajar lepasan sekolah yang mampu berfungsi sebagai sumber tenaga mahir atau separa-mahir dalam bidang teknik dan vokasional sepertimana yang diperlukan negara dalam usaha menjadi sebuah negara industri maju dan berteknologi canggih selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Sehubungan itu, kertas kerja ini juga akan membincangkan bagaimanakah seharusnya program pendidikan bagi guru teknik dan vokasional perlu dirancang, diuruskan pelaksanaannya dengan cekap bagi menghasilkan guru-guru teknik dan vokasional yang cemerlang ke arah menyediakan sumber tenaga berdaya saing, berketrampilan dan berciri global bagi memenuhi pasaran industri abad 21. Pengalaman latihan guru teknik dan vokasional negara di Korea Selatan akan dijadikan sebagai rujukan dalam perbincangan.


Artikel 2

Tajuk Jurnal     : PENGARUH KELAYAKAN GURU KE ATAS EFIKASI GURU-GURU
                             SEKOLAH MENENGAH

Penulis Jurnal   : Khalid Johari – UMS,  Zurida Ismail – USM , Shuki Osman – USM  & 
                             Ahmad Tajuddin Othman – USM

Ulasan:

Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh yang disumbangkan oleh faktor-faktor kelayakan guru, iaitu jenis latihan guru dan pengalaman mengajar ke atas kepercayaan efikasi guru di kalangan guru-guru sekolah menengah di Sabah. Data dikutip dengan menggunakan  instrumen Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) yang melibatkan 928 orang guru di 22 buah sekolah menengah dalam empat daerah. Menerusi analisis ANOVA, mendapati terdapat perbezaan min yang signifikan dalam ketiga-tiga dimensi efikasi guru di kalangan guru-guru mengikut jenis latihan guru dan pengalaman mengajar. Dapatan kajian ini menunjukkan guru-guru keluaran program Diploma Pendidikan Malaysia berada pada aras tertinggi dalam kepercayaan efikasi guru berbanding guru-guru keluaran program lain. Manakala guru-guru yang telah mengajar melebihi tujuh tahun lebih berefikasi berbanding guru-guru dengan pengalaman mengajar kurang daripada tujuh tahun. Implikasi dapatan kajian juga dibincangkan.


Artikel 3

Tajuk Jurnal       : ANJAKAN SEDIA GURU

Sumber Artikel   : HARIAN METRO

Ulasan:

Berdasarkan artikel ini, kerjaya perguruan dilihat sebagai bukan kerjaya pilihan lagi. Malah pernah suatu ketika ia menjadi pilihan terakhir graduan jika tiada kerjaya lain atau gagal memperoleh sebarang pekerjaan bersesuaian kelulusan yang ada. Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng memberitahu Harian Metro bahawa ada segelintir guru ketika ini menjadikan profesion itu sebagai kerja tangkap muat semata-mata. Ada sesetengah guru baru tiada jiwa sebagai seorang yang mahu mendidik anak bangsa menjadi orang berguna pada masa depan dan menjadikan bidang perguruan sebagai batu loncatan saja. Kerana , kerajaan iangin mengubah sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan penekanan kepada kemahiran teras seperti Matematik, Sains, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Dalam tempoh pelaksanaan ini, tumpuan akan diberikan kepada kaedah peningkatan kualiti pengajaran dengan meningkatkan kemahiran guru sedia ada di dalam sistem, meningkatkan kualiti kepemimpinan sekolah dengan memperbaiki pendekatan pelantikan dan melatih pengetua/guru besar dan meningkatkan kadar literasi (BM dan BI serta numerasi menerusi program pemulihan yang intensif. Kerana itu, mengikut pelan berkenaan, kementerian akan mengetatkan syarat kemasukan ke latihan perguruan dengan mensasarkan hanya 30 peratus teratas daripada kelompok pelajar cemerlang menyertai profesion perguruan. Selain itu, kementerian akan memastikan guru memberikan tumpuan kepada fungsi teras pengajaran dengan mengurangkan beban pentadbiran - polemik hangat yang dikatakan sering menjadi masalah kepada guru yang dinaikkan pangkat kerana dibebankan dengan tugas yang ‘bertimbun-timbun’ sama ada dalam atau di luar waktu mengajar; memperluaskan laluan kerjaya guru untuk peranan kepemimpinan, pakar pengajaran dan pakar bidang khusus dan mempertimbangkan untuk mewujudkan satu skim pensijilan yang dikaitkan dengan penguasaan kecekapan guru.

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...