Thursday, May 25, 2017

ARTIKEL - KEBIMBANGAN MATEMATIK

Artikel 1 
Tajuk Jurnal    : ASPECTS OF CHILDREN'S MATHEMATICS ANXIETY

Penulis Jurnal   : KAREN NEWSTEAD

Ulasan:

Kajian ini memberi tumpuan kepada kebimbangan matematik murid yang berumur di antara sembilan hingga sebelas tahun. Pengkaji kemudian membuat perbandingkan kebimbangan matematik murid yang  diajar dengan cara tradisional dengan pengajaran altenatif yang menekankan strategi penyelesaian masalah dan perbincangan deangan murid itu sendiri. Penemuan kajian mendedahkan murid yang didedahkan kepada pendekatan tradisional mempunyai kebimbangan matematik yang lebih berbanding dengan murid yang telah didedahkan dengan pendekatan alternatif, khususnya berkaitan dengan sosial dan aspek awam ketika melakukan matematik. Kebimbangan matematik yang berkaitan dengan aspek awam ditimbulkan bagi mengetahui sama ada kehadiran guru-guru dan rakan-rakan telah benar-benar membangkitkan kebimbangan matematik dalam diri murid.


Artikel 2

Tajuk Jurnal    : MATHEMATICS ANXIETY AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT

Penulis Jurnal   : BRIAN F. SHERMAN & DAVID P. WITHER

Ulasan:
Jurnal ini mengkaji bagi mengukuhkan anggapan bahawa kebimbangan matematik tidak menyebabkan kemerosotan pencapaian matematik. Menurut pengkaji, pencapaian yang lebih tinggi secara konsisten akan mengiringi pengurangan kebimbangan matematik dan rawatan murid boleh mengembalikan prestasi pelajar yang sebelum ini mempunyai rasa cemas yang tinggi terhadap matematik. Menurut jurnal yang mengandungi 13 muka surat ini, seramai 66 sampel telah dipilih bagi mewakili 156 populasi. Dapatan kajian mendapati adalah sukar untuk membuat kesimpulan yang praktikal memandangkan penemuan dapatan yang negatif. Peningkatan prestasi matematik biasanya dilihat sebagai matlamat program yang direka bentuk untuk mengurangkan kebimbangan matematik, tetapi keputusan kajian ini  tidak menyokong kesimpulan bahawa program-program ini akan mencapai hasil yang diharapkan. 


Artikel 3

Tajuk Jurnal     :  MATHEMATICS ANXIETY AMONG 4TH AND 5TH GRADE TURKISH  
                                                  ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS.                         

Penulis Jurnal    : FULYA YÜKSEL-ŞAHIN

Ulasan:

Menurut jurnal ini, seramai 249 pelajar telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan oleh pengkaji mengunakan "Skala Kebimbangan Matematik Murid Sekolah Rendah" dan "Borang Maklumat Peribadi" untuk pengumpulan data. Sampel Bebas Ujian-t, Anova satu hala dan ujian Schefee telah digunakan untuk menganalisis data. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kebimbangan matematik pelajar berbeza dengan ketara mengikut jantina, sama ada mereka menyukai kelas matematik atau tidak, sama ada mereka suka guru matematik mereka atau tidak dan tahap pencapaian dalam matematik. Pelajar perempuan dilaporkan mempunyai kebimbangan matematik yang jauh lebih tinggi daripada lelaki. Pelajar yang suka kelas matematik dan mereka yang suka guru matematik mereka mempunyai kebimbangan yang lebih rendah.
 

Artikel 4

Tajuk Jurnal     : HUBUNGAN SIKAP, KEBIMBANGAN DAN TABIAT PEMBELAJARAN  
                         DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN.

Penulis Jurnal   : ARSAYTHAMBY VELOO &  SHAMSUDDIN MUHAMMAD

Ulasan:
Kajian ini dikaji bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik dengan pencapaian dalam matematik tambahan. Pengkaji juga ingin mengenal pasti pemboleh ubah yang boleh  menjadi peramal terbaik bagi pencapaian dalam mata pelajaran matematik tambahan. Seramai 251 pelajar tingkatan empat aliran teknikal yang dipilih secara persampelan rawak berperingkat di Sekolah Menengah Teknik di negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan soal selidik yang diadaptasikan daripada Orientasi pembelajaran matematik (OPM) yang terdiri daripada sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik yang mengandungi 51 item. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa sikap dan tabiat pembelajaran matematik mempunyai hubungan positif yang signifikan manakala kebimbangan pembelajaran matematik mempunyai hubungan negatif yang signifikan terhadap pencapaian matematik tambahan.Kajian ini mencadangkan betapa pentingnya atribut afektif pelajar sebelum menilai kebolehan kognitif bagi meningkatkan pencapaian matematik tambahan. Oleh itu, mengetahui atribut afektif terutamanya sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik tambahan dalam kalangan pelajar adalah penting dan perlu diberi penekanan untuk mengatasi kelemahan dalam matematik tambahan sebelum proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan.


Artikel 5 

Tajuk Jurnal     : MATHEMATICS ANXIETY AMONG FORM FOUR STUDENTS IN                 
                          KUCHING SECONDARY SCHOOLS

Penulis Jurnal   : RAHMAH BT MURSHIDI
 
Ulasan:

Kajian ini cuba untuk menggambarkan tahap kebimbangan matematik dalam pelajar Tingkatan 4 Sains serta bertujuan untuk menguji sama ada wujudnya kepentingan perbezaan jantina dalam kebimbangan matematik. Sampel kajian yang diperolehi daripada lapan buah sekolah menengah di Kuching seramai 204 orang pelajar.  Menurut dapatan kajian,  menunjukkan bahawa pelajar menunjukkan kebimbangan matematik tahap rendah dan sederhana. Tiada jantina yang signifikan perbezaan dalam kebimbangan matematik.  

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...