Thursday, May 25, 2017

ARTIKEL - AKSES DAN EKUITI

Artikel 1
Tajuk Artikel     : ISU DAN STRATEGI KE ARAH PEMBANGUNAN MODAL INSAN
                             SEKTOR PENGAJIAN TINGGI BERTARAF

Penulis Artikel   : DATUK DR. ZULKEFLI BIN A. HASSAN

Ulasan


Penulis menyatakan, pembangunan modal insan adalah merupakan salah satu aspek penting bagi membangunkan ekonomi negara yang berasaskan pengetahuan, berdaya saing dan berdaya tahan. Kepentingan pembangunan modal insan untuk pembangunan ekonomi negara jelas dapat dilihat, di mana teras kedua yang digariskan dalam Misi Nasional yang menjadi asas kepada pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesembilan ke arah merealisasikan matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang tahun 2020. adalah berkait secara langsung dengan pembangunan modal insan. Menurut penulis lagi, bagi sektor pengajian tinggi, pembangunan modal insan, terutamanya golongan akademik dan pelajar, adalah sangat penting kerana golongan ini menjadi antara penyumbang utama ke arah matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju. Walaupun pelbagai usaha telah dilaksanakan, pembangunan modal insan sektor ini masih menghadapi tiga (3) isu utama. Untuk menangani isu tersebut, berbagai strategi telah, sedang dan akan dilaksanakan oleh Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan pembangunan modal insan sektor ini mencapai matlamat yang ditetapkan.


Artikel 2

Tajuk Artikel     : MELUASKAN AKSES DAN MENINGKATKAN EKUITI

Sumber              : UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA, MELAKA

Ulasan


Menurut artikel ini, bagi meluaskan akses, peluang dan laluan ke pengajian tinggi semua lapisan masyarakat boleh ikut serta  tanpa mengira gender, umur, etnik, bagi golongan miskin di bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli dan OKU. Menurut pengkaji lagi, mana-mana individu boleh mengikuti pendidikan tertiari pada setiap peringkat mengikut kelayakan dan minat masing-masing melalui pelbagai mod pembelajaran. Artikel ini juga menjelaskan, ekuiti boleh ditingkatkan melalui meritokrasi kepelbagaian dan agihan bantuan kewangan yang seimbang untuk semua pelajar supaya mereka tidak tersisih dari arus perdana pengajian tinggi.


Artikel 3

Tajuk Artikel       : PERANAN KEPIMPINAN GURU DALAM MEMPENGARUHIIKLIM
                               BILIK DARJAH

Penulis Artikel     : RAHMAD SUKOR AB.SAMAD & SHAHRIR JAMALUDDIN

Ulasan


Menurut artikel ini, kebanyakan guru mempunyai ketidaktepatan persepsi mengenai kepimpinan bilik darjah. Melalui pembacaan artikel ini, didapati guru beranggapan bahawa Guru Besar dan Pengetua atau kata lainnya pentadbir sekolah yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan dengan kepimpinan walhal kepimpinan sebenar adalah terletak di bahu guru itu sendiri iaitu sebagai pemimpin pengajaran manakalan pentadbir hanyalah sebagai penyelaras. Guru terlalu mengutamakan pengurusan bilik darjah sahaja iaitu dari segi pengurusan pengajaran dan pembelajarn dan sedikit pengurusan kelas dalam hal-hal berkaitan kebersihan dan disiplin bilik darjah tanpa mengutamakan kepimpinan bilik darjah. Menurut penulis artikel ini, kemungkinan yang berlaku kerana program latihan guru yang lebih berfokus kepada amalan di dalam pengurusan bilik darjah. Kebanyakan contoh tentang maksud kepimpinan yang penulis artikel kemukakan adalah berpandukan kepada orientalis dan pemikir barat. Begitu juga tentang konsep kepimpinan guru sebagai pemimpin pengajaran yang berkait dengan pengajaran dan pembelajaran termasu pembelajaran profesion guru-guru dan juga perkembangan pelajar. Pentadbir dilihat berperanan dalam memberi arahan, sumber dan sokongan kepada guru dan pelajar bagi meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, secara tidak langsung meyerlahkan peranan guru sebagai pemimpin pengajaran. Seterusnya kepimpinan itu sendiri mempunyai hubungan secara langsung dengan proses-proses pengajaran di mana guru, pelajar dan kurikulum saling berkait rapat antara satu sama lain. Kepimpinan pengajaran guru inilah akhirnya bertindak sebagai pemnagkin pembelajaran pelajar.

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...