Sistem Pentaksiran Prestasi pelajar sentiasa menjadi tumpuan ahli
akademik dan pengamalnya. Perkara utama yang sering dibahas ialah
bagaimana penilaian dapat dilaksanakan dengan berkesan. Kepentingan
penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah ketara dan
sangat penting. Para pelajar sering mengalami trauma bila berhadapan
dengan ujian. Apatah tidaknya, kejayaan mahupun kegagalan mereka
bertitik -tolak daripada ujian yang menilai mereka sebagai orang yang
pandai atau lemah. Begitu juga guru, mereka selalunya resah apabila
menerima keputusan ujian pelajarnya. Kejayaan dan kegagalan mereka
mengajar terletak pada keputusan pencapaian pelajarnya. Tinggi peratus
yang lulus bermakna berjayalah seseorang guru itu mengajar pelajarnya.
Sebaliknya, rendah peratus lulus, seseorang guru itu perlu bertindak
membaiki cara pengajarannya.
Kajian akademik menunjukkan sistem ini telah menjadi tidak berkesan
bukan disebabkan oleh sistem itu tetapi pelaksanaannya. Aktikel ringkas
ini akan cuba memaparkan isu-isu yang berkaitan dengan perkara ini.
No comments:
Post a Comment