Pentaksiran
ISU PENTAKSIRAN MATEMATIK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
1.0 PENGENALAN
Malaysia merupakan sebuah negara yang sedang giat
membangun ke arah mencapai Wawasan 2020. Pelbagai usaha telah dijalankan bagi
memperbaiki, mengekalkan dan meningkatkan kemajuan seiring dengan perkembangan
dunia pada masa kini terutama dalam sistem pendidikan negara. Pendidikan
berperanan dalam membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri,
berketrampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi.
Modal insan yang ingin dilahirkan ini juga berupaya untuk berfikir secara
kreatif dan kristis, berkemahiran menyelesaikan masalah dan mempunyai ketahanan
serta kebolehan untuk berhadapan dengan cabaran dunia global yang sering
berubah-ubah mengikut peredaran zaman. Oleh itu, pentaksiran dalam pendidikan
juga sering berubah-ubah mengikut keadaan semasa bagi merealisasikan
pembentukan modal insan sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Menurut
Dunn (1991), pentaksiran ialah satu proses pengumpulan maklumat oleh guru
tentang pelajarnya dan oleh pelajar sendiri tentang kemajuan mereka. Manakala
Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000) menyatakan pentaksiran adalah satu proses
pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi
skor dan menterjemahkan maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi
sesuatu tujuan tertentu. Secara ringkasnya menurut Noraini Idris (2005),
pentaksiran dirancang dan dikendalikan oleh guru dan menjadi sebahagian
daripada proses pengajaran yang diharapkan dapat memperbaiki proses
pembelajaran pelajar. Pentaksiran juga terbahagi kepada tiga bahagian iaitu
penilaian, pengukuran dan pengujian.
Abdul
Rashid Johar dan Siti Rahayah Ariffin (2001) menyatakan pengujian ialah satu
cara sistematik untuk mengukur sebahagian perubahan tingkah laku seseorang
individu berhubung dengan aspek pendidikan dan psikologi. Manakala pengukuran
menurut Hilezan (2014) ialah proses menghasilkan nilai kuantitatif kepada
pelajar berdasarkan peranan tertentu (seperti gred dan peratus) untuk mengukur
peringkat pencapaian bagi menentukan kedudukan prestasi pelajar. Penilaian
menurut Gronlund (1993) ialah satu proses sistematik untuk menentukan sejauh
mana objektif pengajaran telah dicapai oleh pelajar. Kesimpulannya perubahan
atau pembaharuan dalam pentaksiran adalah bagi memastikan pembetukan modal
insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
2.0 TUJUAN
PENTAKSIRAN
Pentaksiran sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran
(PdP) mendatangkan pelbagai impak kepada guru dan juga pelajar. Salah satu tujuan
pentaksiran diwujudkan adalah bagi mengumpul maklumat. Maklumat yang dikumpul
ialah dari segi tahap kefahaman pelajar dan mendapat maklum balas perkembangan
proses PdP sama ada ianya positif atau negatif. Melalui maklum balas ini guru
dapat menilai sejauh mana keberkesanan PdP yang dijalankan di dalam kelas.
Hasil maklumat yang diperoleh ini digunakan bagi memperbaiki kelemahan daripada
kedua-dua belah pihak iaitu pelajar dan guru.
Selain itu, pentaksiran juga bertujuan
untuk menilai pencapaian pelajar bagi memberi pengiktirafan kejayaan dan
menentukan sama ada pembelajaran telah berlaku ataupun tidak. Kesediaan pelajar
untuk mempelajari topik baharu juga dapat dinilai dengan adanya pentaksiran dan
guru dapat mengenal pasti kelemahan pelajar dengan lebih mudah. Malah pelajar
dapat memberi maklum balas tentang kemajuan mereka dan ianya dapat membantu
guru membuat tindakan susulan bagi memperbaiki proses PdP. Menurut Kementerian
Pelajaran Malaysia (2000), tujuan utama pentaksiran matematik adalah untuk
menambahbaik pengajaran dan pembelajaran matematik. Oleh itu, wajarlah sistem
pentaksiran sering diubah mengikut kesesuaian kebolehan pelajar bagi
meningkatkan mutu dalam PdP.
3.0 ISU
PENTAKSIRAN MATEMATIK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
Matlamat Malaysia untuk melahirkan modal insan yang
kreatif dan kritis sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan membawa kepada
perubahan dalam pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah. Perubahan dalam
pelaksanaan pentaksiran matematik di sekolah telah menimbulkan pelbagai isu
dari semasa ke semasa antaranya bias dalam pentaksiran, pentaksiran yang berorientasikan
peperiksaan dan isu berkaitan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
3.1 BIAS DALAM PENILAIAN
Isu yang pertama
ialah bias dalam penilaian. Menurut Hambleton, Ronald dan Janne(1995), bias
adalah kewujudan kriteria-kriteria tertentu dalam memberi kesan yang berbeza terhadap
pencapaian individu dengan kebolehan yang sama dari kumpulan, etnik, jantina ,budaya
dan agama yang berbeza. Oleh itu, bias dalam penilaian dapat disimpulkan
sebagai ketidakadilan yang wujud dalam sesuatu penilaian.
Antara
aspek yang dapat dilihat kewujudan bias dalam penilaian ialah item soalan
ujian, penilaian melalui pemerhatian, penilaian melalui penulisan dan penilaian
secara lisan. Aspek yang pertama ialah bias dalam item soalan ujian. Menurut Black
(1998), pengujian yang menggunakan soalan yang berkaitan dengan permainan
mekanikal lebih cenderung kepada pelajar lelaki manakala set yang menggunakan
contoh dan situasi daripada anak patung atau kerja-kerja dapur lebih cenderung
kepada pelajar perempuan. Kajian TIMSS-R (1998) pula menyatakan item-item
matematik yang berbentuk ayat panjang memerlukan calon membaca dan memahami
maksud lebih memihak kepada pelajar perempuan. Manakala item-item yang
memerlukan kupayaan ‘visualization’ lebih
kepada pelajar lelaki. Oleh itu, pemilihan item soalan ujian dalam bilik darjah
haruslah seimbang dan tidak mendatangkan bias.
Aspek
yang kedua ialah bias dalam penilaian melalui pemerhatian. Pemerhatian hasil
kerja, tingkah laku, komunikasi dan interaksi pelajar adalah antara perkara
yang sering dinilai oleh guru melalui mata kasar. Namun begitu, persepsi guru
terhadap pelajar menyebabkan bias berlaku dalam penilaian melalui pemerhatian. Persepsi
guru akan mempengaruhi cara penilaian atau pemarkahan dan mata kasar guru hanyalah
pandangan luaran sahaja yang tidak dapat membuktikan atau menyatakan keadaan sebenar
pelajar. Penilaian yang di buat hanya dengan mata kasar menyukarkan guru untuk
menilai tahap kefahaman sebenar pelajar.
Di
samping itu, persepsi guru terhadap pelajar juga menimbulkan bias dalam penilaian
melalui penulisan. Penilaian melalui penulisan adalah satu proses yang
melibatkan aktiviti menyemak tugasan bertulis. Penilaian ini dianggap sebagai
satu medium yang boleh dipercayai dalam menilai pelajar kerana mempunyai hasil
atau produk yang dapat di lihat oleh guru. Namun begitu, pemarkahan penulisan
adalah bergantung kepada kebolehpercayaan seseorang guru untuk menilai secara
adil ataupun tidak. Oleh itu, guru tidak seharusnya mengamalkan sikap bias
kerana ianya dianggap tidak professional dan perlu mengambil inisiatif untuk
mengatasinya jika bersikap bias dalam penilaian.
Selain
itu, aspek yang seterusnya ialah bias dalam penilaian secara lisan. Penilaian
secara lisan adalah satu proses untuk mengumpul maklumat semasa interaksi dalam
PdP. Ianya bertujuan untuk mengetahui pemahaman dan penguasaan pelajar secara
serta merta. Kebiasaannya guru menganggap pelajar yang mengalami kesukaran
dalam berbahasa tidak mencapai tahap pemahaman yang baik dalam sesuatu konsep
walhal ianya berpunca daripada kelemahan pelajar dalam berbahasa dan tidak mempengaruhi
pemahaman pelajar. Malah pelajar juga gagal berkomunikasi dengan baik dalam
penilaian lisan kerana ketakutan mereka terhadap guru seterusnya mengakibatkan
pelajar kurang berani menyuarakan pendapat mereka.
3.2 PENTAKSIRAN
BERORIENTASIKAN PEPERIKSAAN
Pentaksiran tradisional yang berbentuk pensil dan
kertas (ujian bertulis) tidak lagi sesuai dilaksanakan pada masa kini kerana
ianya digunakan untuk menguji bidang secara meluas dan tidak holistik. Menurut
Begum & Farooqui (2008), sistem pentaksiran pada masa kini berpandukan
kurikulum yang hanya mencakupi kebolehan pelajar mengingat dan kemahiran
menghafal semata-mata. Manakala Moore (2003) pula menyatakan pentaksiran
tradisional gagal kerana tidak mengambil kira tentang pencapaian secara
holistik dan bagaimana pelajar berupaya bekerja secara berkumpulan.
Pentaksiran
tradisional yang bersifat terlalu berorientasikan peperiksaan banyak memberi impak
yang buruk kepada guru mahupun pelajar. Tekanan kepada guru semakin bertambah
apabila terburu-buru untuk menghabiskan silibus mata pelajaran dalam tempoh
yang ditetapkan dan mengakibatkan guru kurang memberi penekanan terhadap
perkaitan pembelajaran dengan kehidupan seharian. Mata
pelajaran matematik memerlukan pelajar memahami konsep matematik bagi menjawab
sesuatu soalan. Namun begitu, pelajar lebih cenderung menggunakan teknik
hafalan atau mengingat rumus matematik semata-mata bagi menjawab soalan
peperiksaan kerana bimbang jika gagal mendapatkan A dalam subjek tersebut. Oleh
itu, pelajar tidak lagi dapat menghayati proses PdP dengan baik dan segala apa
yang dipelajari adalah bersifat ingatan jangka pendek.
Menurut Zaleha
Ismail & Arinah Zaidan (2010), sistem persekolahan zaman sekarang
berasaskan peperiksaan di mana pembelajaran terlalu menumpukan kepada pengiraan
dan penggunaan rumus manakala kaedah pembelajaran terbatas kepada latih tubi.
Namun begitu, proses PdP seperti ini tidak dapat menggalakkan pelajar untuk
mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat. Wang (2004) dalam kajiannya
menyatakan pelajar seolah-olah dibentuk melalui mesin di mana guru hanya
memberi penekanan kepada produk akhir dan mengabaikan proses pembelajaran
pelajar. Penekanan kepada produk akhir ini lama kelamaan memudarkan keseronokan
pelajar untuk belajar dan asas pembelajaran juga turut hilang. Sikap pihak
pentadbir mahupun guru yang terlalu menitikberatkan keputusan peperiksaan
mengakibatkan pelajar yang berprestasi rendah seringkali diabaikan. Golongan
ini akan hilang semangat untuk belajar dan menyebabkan sebahagian besar
daripada mereka tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Selain
itu, Dayang Khairunnisa Awang Batu dan Masliah Manching (2012) dalam kajian
mereka menyatakan penekanan pembelajaran
lebih tertumpu kepada buku sebagai bahan rujukan kedua selepas guru. Penguasaan
konsep banyak tertumpu kepada latih tubi menyebabkan ianya terhad untuk
mengatasi masalah tertentu sahaja. Kaedah ini seolah-olah tidak disepadukan
dengan dunia luar dan menjarakkan lagi pembelajaran dengan dunia realiti. Konsep
hafalan yang diamalkan oleh pelajar akhirnya membuatkan mereka tidak mampu untuk
menyelesaikan masalah kehidupan seharian kerana kurang mahir dalam
mengaplikasikan pembelajaran. Oleh itu, secara tidak langsung sistem pendidikan
yang sedia ada telah membazirkan banyak sumber pendidikan yang tidak relevan
dalam pembentukan pelajar yang sanggup dan mampu menghadapai cabaran
globalisasi pada abad ini.
3.3 PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH (PBS)
Ekoran
isu pentaksiran yang terlalu berorientasikan peperiksaan atau bersifat
tradisional, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil inisiatif
bagi mengubahnya kepada Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Namun, PBS yang
dicadangkan ini adalah merupakan penambahbaikan kepada PBS yang telah sedia
dilaksanakan dengan memperkenalkan pentaksiran merujuk standard prestasi dan
direkod dalam Sistem Pengurusan PBS (SPPBS). PBS terdiri daripada empat aspek
iaitu pentaksiran pusat, pentaksiran sekolah, pentaksiran aktiviti jasmani,
sukan dan kokurikulum dan pentaksiran psikometrik. Pembaharuan dalam
pentaksiran juga adalah disebabkan oleh penglibatan pelajar yang semakin
berkurang dalam kokurikulum. Konsep PBS ialah pengurangan peperiksaan dan
tertumpu kepada peningkatan kemahiran dan kreativiti pelajar serta bersifat
holistik.
PBS mula dilaksanakan secara rasmi
pada 1 Januari 2011 bagi pelajar tahun satu dan tahun 2012 bagi pelajar
tingkatan satu. Kaedah pelaksanaan PBS adalah berdasarkan standard prestasi
iaitu pencapaian atau penguasaan individu dalam sesuatu bidang yang telah
dilalui dalam satu tempoh pembelajaran berdasarkan satu penanda aras yang
dikenalpasti. Namun begitu, timbul beberapa isu lain sejak pelaksanaan PBS
seperti ketidakyakinan guru dalam pentaksiran, ketidaksungguhan guru dalam
pentaksiran, amalan birokrasi dalam pentaksiran dan permasalahan guru sepanjang
melaksanaakan PBS.
Menurut Noorzeliana binti Idris,
Norazilawati binti Abdullah dan Saniah binti Sembak (2014), walaupun guru-guru
telah mengikuti kursus tetapi mereka tetap merasa kurang yakin dalam mentaksir
pelajar kerana kekurangan pengetahuan, kemahiran dan sumber material. Malah
sikap campur tangan ibu bapa dalam mempersoalkan kredibiliti guru menilai
anak-anak mereka mengurangkan lagi keyakinan guru. Guru juga kurang memahami
cara pelaksanaan pentaksiran dan mengalami kesukaran untuk membina instrumen
pentaksiran yang pelbagai bentuk. Bahkan sikap guru yang tidak
bersungguh-sungguh dalam pelaksanaan PBS juga telah menjadikan sistem
pentaksiran yang diperbaharui ini menjadi pincang. Kajian Tan Ai Mei (2010)
menyatakan guru tidak bersungguh dan leka dalam melakukan pentaksiran. Kenyataan
ini disokong oleh kajian Chan (2009) yang mendapati 25 peratus guru mengatakan
tiada pemantauan daripada pihak pentadbir dan tiada kerjasama dengan guru
senior serta pihak pentadbir juga tidak menghiraukan pelaksanaan PBS. Di
samping itu, amalan birokrasi dalam pentaksiran telah memburukkan lagi keadaan.
Tan Ai Mei (2010) dalam kajiannya menyatakan guru diminta secara am memberikan
gred yang baik kepada pelajar. Manakala Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) mahupun
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) ada membuat pemantauan tetapi hanya secara
bertulis iaitu memeriksa laporan-laporan yang telah difailkan. Pemantauan yang
hanya berfokus kepada laporan bertulis telah mewujudkan isu mengenai
akauntabiliti penilaian berkenaan.
Selain
itu, pelbagai permasalahan guru timbul sepanjang pelaksanaan PBS. Guru merupakan individu yang penting dalam menjalankan PBS kerana
merekalah yang akan menjalankan atau mengendalikan PBS. Kurang pemahaman
tentang pelaksanaan dan konsep PBS serta persepsi guru terhadap PBS telah
menimbulkan rungutan bagi para guru tentang pelaksanaan PBS yang dikatakan agak
terburu-buru. Terdapat segelintir guru yang menganggap PBS sebagai beban kepada
mereka. Persepsi guru ini disokong oleh Gan (2000) yang menyatakan bahawa
kebanyakan guru merasakan perubahan pendidikan telah meningkatkan beban kerja mereka. Tan (2010)
juga menyatakan tugas guru bukan sahaja perlu mengajar tetapi juga melakukan kerja-kerja
pentadbiran dan kokurikulum telah bertambah apabila perlu mentaksir dalam masa
yang sama.
Kajian secara ‘online’
yang dijalankan oleh KPM untuk melihat persetujuan guru dalam pelaksanaan PBS
mendapati hampir 75 peratus guru setuju ia dihapuskan. Oleh itu, pada 11
Februari 2014, PBS diberhentikan seketika bagi penilaian semula. Namun begitu,
pada 1 April 2014, KPM menjalankan semula PBS dengan mengumumkan tiga
penambahbaikan pada PBS iaitu dokumen standard prestasi ditukar kepada Panduan
Perkembangan Pembelajaran Murid (PPPM), SPPBS adalah secara ‘offline’ dan Penilaian Menengah Rendah
(PMR) digantikan dengan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3). Malah melalui
penambahbaikan ini guru tidak lagi perlu menyediakan Fail Perkembangan Murid
(FPM) dan melengkapkan Rekod Transit yang tidak jelas sehingga mengganggu tugas
mengajar dan perekodan perkembangan
pembelajaran murid boleh dilakukan mengikut kesesuaian masa guru selepas ini.
Kemerosotan pencapaian pelajar dalam Trends in International Mathematics and
Science Study (TIMSS) dan Programme
for International Student Assesment (PISA) telah menyebabkan PMR digantikan
dengan PT3. PT3 merupakan pentaksiran sumatif yang setara di tingkatan tiga
bagi menilai pencapaian akademik murid. Ini bermakna PT3 mentaksir aspek
pengetahuan, kemahiran dan nilai secara menyeluruh di peringkat menengah rendah
(KPM, 2014). PT3 diwujudkan adalah bagi menggalakkan pelajar berfikir secara
kreatif dan proaktif. Soalan PMR banyak menumpukan peperiksaan apabila pelajar
hanya memilih jawapan yang betul atau tidak betul dengan pilihan yang
diberikan. Sementara soalan PT3 dapat menggalakkan pelajar untuk berfikir
secara kreatif dan kritis. Hal ini dapat
menilai tahap kebolehan pemikiran para pelajar. Namun begitu,
pelaksanaaan PT3 juga dianggap terburu-buru oleh guru mahupun ibu bapa kerana
ianya diperkenalkan pada bulan April 2014 dan terus dilaksanakan pengujiaannya
pada bulan Oktober 2014.
4.0 KESIMPULAN
Konklusinya, terdapat tiga isu pentaksiran yang telah dikupas iaitu isu bias dalam penilaian, isu pentaksiran berorientasikan peperiksaan, dan isu berkaitan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Berdasarkan ketiga-tiga isu tersebut dapatlah disimpulkan bahawa pentaksiran adalah satu proses yang penting dalam dunia pendidikan amnya. Pihak sekolah dan ibu bapa dapat melihat tahap kebolehan, kekuatan dan kelemahan pelajar dengan adanya pentaksiran. Pentaksiran yang dilaksanakan haruslah merangkumi pelbagai aspek dan bersifat holistik. Oleh itu, guru yang merupakan golongan terpenting dalam mentaksir pelajar perlu mempunyai pengetahuan yang cukup dalam bidang pentaksiran dan kandungan subjek yang diajar. Guru haruslah teliti dalam menjalankan pentaksiran terhadap pelajar bagi memastikan tiada pelajar yang akan tercicir dalam pembelajaran. Pentaksiran yang berkualiti akan dapat menyumbangkan kepada pembentukan pelajar yang berkualiti dan berkemahiran dari semua aspek serta dapat membentu modal insan yang kreatif dan kristis.
No comments:
Post a Comment