Saturday, May 27, 2017

ARTIKEL - TIMSS

Artikel 1
Tajuk Artikel     : PISA: MALAYSIA UP IN MATHS, DOWN IN SCIENCE AND READING

Sumber             : THE MALAY MAIL, 2013

Ulasan:


Menurut artikel ini, berdasarkan pencapaian Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2012, pelajar Malaysia mencatatkan pencapaian lebih tinggi dalam matematik tetapi menurun dalam keupayaan membaca dan sains.  Pada edisi 2012, daripada penanda aras pendidikan global, pelajar Malaysia mencatat skor purata 421 untuk matematik, iaitu di bawah 494 bermakna bagi negara-negara dalam Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) tetapi di atas 404 negara yang berdaftar di edisi 2009+. Keupayaan membaca jatuh kepada purata 398 berbanding 414 pada edisi sebelum ini manakala purata OECD semasa adalah 496. Skor Sains menyaksikan penurunan yang kecil berbanding hasil terdahulu dengan memperoleh 420. Apabila keputusan digabungkan Malaysia berada di tempat ke-52 daripada 65 buah negara.


Artikel 2

Tajuk Artikel     : STATUS PENCAPAIAN MALAYSIA DALAM TIMSS 2007 DAN PISA
                             2009: SATU REFLEKSI.

Penulis               : DR ZABANI BIN DARUS 

Ulasan

Menurut artikel ini, pencapaian TIMSS murid Malaysia dalam matematik dan sains adalah baik dan berada di atas purata antarabangsa. Namun, pencapaian TIMSS ini menunjukkan penurunan dari tahun 1999 hingga 2007. Manakala, pencapaian pelajar Malaysia dalam PISA 2009 berada di bawah skor purata antarabangsa dalam matematik, sains dan membaca. Keputusan PISA 2009 menunjukkan bahawa terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam inovasi pengajaran  bagi kemahiran Matematik dan Sains.  Antara faktor-faktor yang menyebabkan kejatuhan pencapaian pelajar Malaysia di peringkat antarabangsa ialah (a)soalan–soalan dalam ujian PISA adalah dalam bentuk teks  yang panjang dan memerlukan murid membuat interpretasi, (b) refleksi dan penilaian berdasarkan kehidupan sebenar, (c) format soalan peperiksaan awam di Malaysia adalah ringkas dan lebih tertumpu kepada rajah dan jadual di mana murid tidak perlu mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi untuk memberi jawapan kepada soalan yang dikemukakan dan (d) murid Malaysia tidak mampu menjawab dengan baik  soalan-soalan yang memerlukan mereka berfikir pada aras tinggi.


Artikel 3

Tajuk Jurnal       : MULTILEVEL ANALYSIS OF ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS
                               OF MALAYSIAN AND SINGAPOREAN STUDENTS.

Penulis Jurnal     : M. NAJIB ABD. GHAGAR, ROHANI OTHMAN & EBRAHIM 
                               MOHAMMAD POUR
Ulasan:

Artikel ini meneroka variasi dalam pencapaian matematik murid gred lapan di Malaysia dan Singapura sebagai fungsi murid dengan perbezaan tahap sekolah. Data yang diperolehi dari 5314 pelajar di 150 buah sekolah dari Malaysia, dan 6018 pelajar di 164 buah sekolah dari Singapura yang mengambil bahagian dalam Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) dalam tahun 2003 . Model linear pelbahai tahap telah digunakan untuk menganalisis data. Keputusan menunjukkan bahawa 57,28% daripada jumlah varians dalam pencapaian matematik di Malaysia menyumbang perbezaan tahap sekolah. Sementara itu, keputusan menunjukkan bahawa perbezaan peringkat kelas menyumbang kepada 74.6% daripada jumlah varians dalam pencapaian pelajar Singapura. Pada peringkat tahap pelajar, konsep matematik kendiri adalah faktor yang paling berpengaruh ke atas pencapaian pelajar dari kedua-dua negara. Di peringkat sekolah, budaya sekolah persepsi merupakan faktor yang paling berpengaruh ke atas pencapaian pelajar dari kedua-dua negara.

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...