Artikel 1
Tajuk Artikel : PISA: MALAYSIA UP IN MATHS, DOWN IN SCIENCE AND READING
Sumber : THE MALAY MAIL, 2013
Ulasan:
Artikel 2
Tajuk Artikel : STATUS PENCAPAIAN MALAYSIA DALAM TIMSS 2007 DAN PISA
2009: SATU REFLEKSI.
Penulis : DR ZABANI BIN DARUS
Ulasan
Artikel 3
Tajuk Jurnal : MULTILEVEL ANALYSIS OF ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS
OF MALAYSIAN AND SINGAPOREAN STUDENTS.
Penulis Jurnal : M. NAJIB ABD. GHAGAR, ROHANI OTHMAN & EBRAHIM
MOHAMMAD POUR
Ulasan:
Tajuk Artikel : PISA: MALAYSIA UP IN MATHS, DOWN IN SCIENCE AND READING
Sumber : THE MALAY MAIL, 2013
Ulasan:
Menurut artikel ini, berdasarkan pencapaian Penilaian Pelajar
Antarabangsa (PISA) 2012, pelajar Malaysia mencatatkan pencapaian lebih
tinggi dalam matematik tetapi menurun dalam keupayaan membaca dan
sains. Pada edisi 2012, daripada penanda aras pendidikan global,
pelajar Malaysia mencatat skor purata 421 untuk matematik, iaitu di
bawah 494 bermakna bagi negara-negara dalam Pertubuhan Kerjasama Ekonomi
dan Pembangunan (OECD) tetapi di atas 404 negara yang berdaftar di
edisi 2009+. Keupayaan membaca jatuh kepada purata 398 berbanding 414
pada edisi sebelum ini manakala purata OECD semasa adalah 496. Skor
Sains menyaksikan penurunan yang kecil berbanding hasil terdahulu dengan
memperoleh 420. Apabila keputusan digabungkan Malaysia berada di tempat
ke-52 daripada 65 buah negara.
Artikel 2
Tajuk Artikel : STATUS PENCAPAIAN MALAYSIA DALAM TIMSS 2007 DAN PISA
2009: SATU REFLEKSI.
Penulis : DR ZABANI BIN DARUS
Ulasan
Menurut artikel ini, pencapaian TIMSS murid Malaysia dalam matematik dan
sains adalah baik dan berada di atas purata antarabangsa. Namun,
pencapaian TIMSS ini menunjukkan penurunan dari tahun 1999 hingga 2007.
Manakala, pencapaian pelajar Malaysia dalam PISA 2009 berada di bawah
skor purata antarabangsa dalam matematik, sains dan membaca. Keputusan
PISA 2009 menunjukkan bahawa terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam
inovasi pengajaran bagi kemahiran Matematik dan Sains. Antara
faktor-faktor yang menyebabkan kejatuhan pencapaian pelajar Malaysia di
peringkat antarabangsa ialah (a)soalan–soalan dalam ujian PISA adalah
dalam bentuk teks yang panjang dan memerlukan murid membuat
interpretasi, (b) refleksi dan penilaian berdasarkan kehidupan sebenar,
(c) format soalan peperiksaan awam di Malaysia adalah ringkas dan lebih
tertumpu kepada rajah dan jadual di mana murid tidak perlu mempunyai
kemahiran berfikir aras tinggi untuk memberi jawapan kepada soalan yang
dikemukakan dan (d) murid Malaysia tidak mampu menjawab dengan baik
soalan-soalan yang memerlukan mereka berfikir pada aras tinggi.
Artikel 3
Tajuk Jurnal : MULTILEVEL ANALYSIS OF ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS
OF MALAYSIAN AND SINGAPOREAN STUDENTS.
Penulis Jurnal : M. NAJIB ABD. GHAGAR, ROHANI OTHMAN & EBRAHIM
MOHAMMAD POUR
Ulasan:
Artikel ini meneroka variasi dalam pencapaian matematik murid gred lapan
di Malaysia dan Singapura sebagai fungsi murid dengan perbezaan tahap
sekolah. Data yang diperolehi dari 5314 pelajar di 150 buah sekolah dari
Malaysia, dan 6018 pelajar di 164 buah sekolah dari Singapura yang
mengambil bahagian dalam Trends in International Mathematics and Science
Study (TIMSS) dalam tahun 2003 . Model linear pelbahai tahap telah
digunakan untuk menganalisis data. Keputusan menunjukkan bahawa 57,28%
daripada jumlah varians dalam pencapaian matematik di Malaysia
menyumbang perbezaan tahap sekolah. Sementara itu, keputusan menunjukkan
bahawa perbezaan peringkat kelas menyumbang kepada 74.6% daripada
jumlah varians dalam pencapaian pelajar Singapura. Pada peringkat tahap
pelajar, konsep matematik kendiri adalah faktor yang paling berpengaruh
ke atas pencapaian pelajar dari kedua-dua negara. Di peringkat sekolah,
budaya sekolah persepsi merupakan faktor yang paling berpengaruh ke atas
pencapaian pelajar dari kedua-dua negara.
No comments:
Post a Comment