Saturday, May 27, 2017

ARTIKEL - JURANG PENDIDIKAN

Artikel 1

Tajuk Jurnal      : MEMPERKASAKAN PENDIDIKAN LUAR BANDAR

Penulis Jurnal    : ZALIKA ADAM, FARIDAH KASSIM & MOHAMAD JOHDI SALLEH

Ulasan


Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar supaya pencapaian pendidikan di setiap kawasan adalah sama rata atau hampir sama tanpa adanya perbezaan yang begitu ketara. Kajian ini mendapati bahawa pendidikan luar bandar berada pada tahap rendah kerana beberapa faktor, iaitu tiada kesedaran ibu bapa, kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar, kemudahan infrastruktur, dan jurang pendapatan penduduk yang ketara. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian dan pembacaan. Pengkaji juga menyatakan, pihak kerajaan telah mewujudkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) bagi mengatasi permasalahan ini agar generasi yang dididik mampu mengangkat negara ke mercu kejayaan selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Antaranya, memperbaiki sistem pendidikan di sekolah luar bandar, mengubah persepsi ibu bapa terhadap sistem persekolahan yang diperkenalkan, mempertingkatkan bahan bantu mengajar berbentuk teknologi, mewujudkan iklim persekolahan yang selesa, dan memperkenalkan kaedah bagi merapatkan jurang pendapatan penduduk luar bandar yang seterusnya menghapuskan kemiskinan tegar penduduk luar bandar.


Artikel 2

Tajuk Jurnal       : KRISIS PENDIDIKAN MENCEMASKAN: ‘PEMBUNUH                                                                          SENYAP’ POTENSI INDIVIDU

Penulis Jurnal     : NUR FADHILAH ZAHARIN

Ulasan

Menurut petikan jurnal, sebanyak RM54.6 bilion pada tahun 2014 telah diperuntukkan oleh kerajaan dalam sektor pendidikan namun masih tidak dapat untuk menyelesaikan masalah jurang pendidikan di sekolah Bandar dan luar Bandar. Menurut penulis jurnal, anak-anak di sekolah mempunyai peluang yang tipis untuk mengenalpasti bakat yang ada dalam diri mereka. Ini kerana bidang yang ditawarkan di sekolah terlalu terhad. Menurut analisis yang dibuat oleh Pejabat Parlimen Lembah Pantai, pelajar Tingkatan 3 di Malaysia setaraf dengan murid Tahun 5 di Singapura dan Korea Selatan. Jurnal ini menjelaskan proses pembelajaran murid di Malaysia hanya digunakan untuk menjana pendapatan tetapi bukan untuk menjana idea.

Artikel 3

Tajuk Jurnal       : SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA: DASAR, CABARAN, DAN
                               PELAKSANAAN KE ARAH PERPADUAN NASIONAL

Penulis Jurnal      : MIOR KHAIRUL AZRIN BIN MIOR JAMALUDDIN

Ulasan

Menurut jurnal ini, sistem pendidikan merupakan asas penting bagi membangunkan masyarakat dan negara ke arah yang lebih baik. Malaysia merupakan negara yang mempunyai masyarakat majmuk di mana setiap dasar yang dilaksanakan perlu selari dengan keperluan masyarakat. Dasar pendidikan yang dilaksanakan bukan sahaja bertujuan untuk memberi pelajaran di sekolah semata-mata tetapi sebagai alat untuk merealisasikan perpaduan bangsa. Melalui sistem persekolahan, masyarakat dibentuk dengan memberi pelajaran kepada semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama, dan warna kulit. Pengkaji juga menyatakan, setelah 53 tahun mengecapi kemerdekaan, masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa masih lagi tidak menunjukkan hubungan perpaduan yang kukuh. Sehingga kini, masyarakat Malaysia masih terpisah melalui sistem persekolahan, iaitu sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina, dan sekolah jenis kebangsaan Tamil. Pengkaji menyarankan pihak kerajaan perlu mengambil perhatian serius dalam memastikan isu-isu pendidikan dikawal dengan sebaiknya supaya hubungan masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa sentiasa berada dalam keadaan yang harmoni; atau malah menemui kegagalan sekiranya sistem pendidikan tidak dilaksanakan dengan baik dan telus.

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...