Artikel 1
Tajuk Artikel : HUBUNGAN ANTARA GAYA PEMBELAJARAN DAN KAEDAH
PENGAJARAN DENGAN PENCAPAIAN MATA PELAJARAN
PENGAJIAN KEJURUTERAAN AWAM DI SEKOLAH MENENGAH
TEKNIK DI NEGERI SEMBILAN
Penulis Artikel : PROF. MADYA DR. AZIZI YAHAYA SYAZWANI BINTI ABDUL
RAZAK
Ulasan:
Artikel 2
Tajuk Artikel : HUBUNGAN ANTARA SIKAP, MINAT, PENGAJARAN GURU DAN
PENGARUH RAKAN SEBAYA TERHADAP PENCAPAIAN
MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN
Penulis Artikel : NOOR ERMA BINTI ABU & LEONG KWAN EU
Ulasan:
Artikel 3
Tajuk Artikel : KEPENTINGAN KEFAHAMAN KONSEP DALAM MATEMATIK
Penulis Artikel : AZIZI HJ YAHAYA & ELANGGOVAN A/L M. SAVARUMUTHU
Ulasan
Tajuk Artikel : HUBUNGAN ANTARA GAYA PEMBELAJARAN DAN KAEDAH
PENGAJARAN DENGAN PENCAPAIAN MATA PELAJARAN
PENGAJIAN KEJURUTERAAN AWAM DI SEKOLAH MENENGAH
TEKNIK DI NEGERI SEMBILAN
Penulis Artikel : PROF. MADYA DR. AZIZI YAHAYA SYAZWANI BINTI ABDUL
RAZAK
Ulasan:
Artikel ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran
pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian
PKA di tiga buah sekolah teknik di Negeri sembulan. Hasil dapatan kajian
menunjukkan gaya pembelajaran auditori adalah gaya pembelajaran yang
paling dominan yang diamalkan oleh responden manakala kaedah demonstrasi
merupakan kaedah paling dominan yang diamalkan oleh guru. Pengkaji juga
mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya
pembelajaran visual kinestetik dengan pencapaian mata pelajaran PKA.
Namun kajian ini mendapati, terdapat hubungan yang signifikan antara
pembelajaran auditori dengan pencapaian mata pelajaran PKA. Pengkaji
telah mencadangkan kajian lanjutan bagi mengesan keberkesanan kaedah
pengajaran guru yang perlu untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat
bagi mengatasi masalah pencapaian pelajar.
Artikel 2
Tajuk Artikel : HUBUNGAN ANTARA SIKAP, MINAT, PENGAJARAN GURU DAN
PENGARUH RAKAN SEBAYA TERHADAP PENCAPAIAN
MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN
Penulis Artikel : NOOR ERMA BINTI ABU & LEONG KWAN EU
Ulasan:
Artikel ini menjelaskan bahawa subjek matematik adalah antara subjek
yang paling mencabar yang di hadapi oleh pelajar. Tujuan kajian ini
adalah unruk menyiasat hubungan di antara beberapa faktor seperti sikap,
minat, arahan guru, pengaruh rakan, dan pencapaian akademik murid.
Dalam kajian ini, sebanyak 114 orang sampel dari Tingkatan daripada
sekolah awam telah di ambil. Hasil kajian mendapati sikap, minat dan
strategi guru mengajar mempunyai hubungan yang positif dengan pencapaian
murid. Kajian ini juga mendapati pengaruh rakan mempunyai hubungan yang
lemah dengapan pencapaian matematik murid.
Artikel 3
Tajuk Artikel : KEPENTINGAN KEFAHAMAN KONSEP DALAM MATEMATIK
Penulis Artikel : AZIZI HJ YAHAYA & ELANGGOVAN A/L M. SAVARUMUTHU
Ulasan
Artikel ini meninjau beberapa aspek daripada pendapat ahli-ahli
penyelidik dan psikologi mengenai kepentingan kefahaman konsep dalam
pembelajaran matematik. Ia juga memberi gambaran berhubung pembentukan
konsep yang betul. Di samping itu, penekanan diberikan juga kepada
kepentingan pengkaedahan pembelajaran dan bagaimana ianya dapat membantu
pelajar dalam memahami sesuatu konsep dengan jelas agar ianya dapat
diaplikasikannya dalam kehidupan seharian mereka. Melalui kertas kerja
ini, golongan pendidik dapat mengenal pasti antara punca-punca masalah
kefahaman konsep dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
dapat dijalankan agar objektif pengajaran dapat dicapai dengan baiknya.
Menurut artikel ini, kefahaman konsep di dalam matematik adalah amat
penting dalam proses pembelajaran. Kaedah pemahaman konsep dalam
pengajaran matematik pada masa kini telah memberi keutamaan kepada
pembentukan konsep matematik yang dikaitkan dengan pengalaman pelajar di
dalam bilik darjah maupun di luar bilik darjah. Para pendidik juga
sedia maklum bahawa pengetahuan merupakan sesuatu yang tidak boleh
dipindahkan dari seseorang kepada seseorang yang lain sebaliknya ia
hanya boleh dibina oleh pelajar itu sendiri melalui proses berinteraksi
dengan persekitaran pembelajaran. Persekitaran boleh dijadikan sebagai
alat perhubungan yang dapat mengaitkan idea matematik dengan pengalaman
harian. Ia juga dapat memberi pengertian baru kepada konsep
pembelajaran.
No comments:
Post a Comment