Saturday, May 27, 2017

ARTIKAL : STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL

Artikel 1
Tajuk artikel    : KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL

Sumber            : INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS BATU LINTANG

Ulasan:   


Artikel menjelaskan Professional Learning Community (PLC) yang merujuk kepada usaha para pendidik yang komited dan bekerja secara kolaboratif serta berterusan untuk membuat inkuiri atau kajian tindakan bagi mencapai prestasi yang lebih baik untuk murid-murid mereka (DuFour, Eaker, & Many, 2006). Untuk itu, pada tahun 2011 Bahagian Pendidikan Guru (BPG) telah melaksanakan PLC bermula dengan strategi “Lesson Study‟ kepada 289 panitia mata pelajaran di 289 buah sekolah berprestasi rendah. Usaha ini diteruskan pada tahun 2012 kepada 107 panitia mata pelajaran di 107 buah sekolah. Selain daripada “Lesson Study‟, strategi-strategi PLC yang lain seperti Pembimbing Rakan Sebaya (Peer Coaching), Jejak Pembelajaran (Learning Walk) dan Sesi Perkongsian (Sharing Sessions) telah diperluaskan. Kesimpulan yang di ambil dari artikel ini, sangat penting untuk guru menyedari bahawa faedah dan manfaat yang diperolehi melalui Lesson Study menjangkaui proses yang dilalui. Pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh akan diaplikasikan secara langsung oleh guru-guru dalam sesi pengajaran mereka di bilik darjah. Budaya Lesson Study diharapkan dapat memupuk kesedaran guru untuk lebih komited dan berdedikasi terhadap profesion perguruan.


Artikel 2

Tajuk artikel   : KUALITI GURU PERMULAAN KELUARAN SEBUAH INSTITUT                                                       PERGURUAN: SATU TINJAUAN DARI PERSPEKTIF PENTADBIR                                                   SEKOLAH

Penulis artikel : CHEE KIM MANG  

Ulasan:

Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru permulaan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut perguruan di Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat sebagai guru sekolah selama enam bulan pertama mereka ditempatkan ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Data dikutip dengan menggunakan instrumen Soal Selidik Kepuasan Pelanggan (SSKP). Kaedah persampelan rawak bersistematik digunakan dalam kajian ini. Sebanyak 105 set soal selidik telah diposkan ke sekolah-sekolah di mana guru permulaan ditempatkan di seluruh Malaysia. Sebanyak 83 (79.1%) set soal selidik telah dikembalikan oleh pentadbir-pentadbir sekolah. Kertas kerja ini akan membincangkan tahap kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap empat aspek iaitu: (i) kualiti diri; (ii) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah; (iii) pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah; dan (iv) pengurusan kerja di mana guru permulaan itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh pihak pentadbir tentang guru permulaan keluaran institut perguruan juga dibincangkan.


Artikel 3

Tajuk Artikel    : AMALAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH                                                   BERPRESTASI TINGGI

Penulis Artikel   : ROSNAH BINTI ISHAK, MUHAMMAD FAIZAL BIN A. GHANI & SAEDAH SIRAJ

Ulasan:

Menurut artikel ini, guru yang berkualiti akan menghasilkan pelajar yang berkualiti. Oleh itu, guru-guru hendaklah mengambil usaha unruk meningkatkan diri mereka dengan belajar secara berterusan. Ini boleh dijalankan dengan belajar secara individu dan berkumpulan, secara formal dan tidak formal sangat penting bagi kalangan guru untuk meningkatkan lagi ilmu dan profesionalisme mereka. Kertas kerja ini melaporkan tentang latihan guru secara individu dan berkumpulan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang mana borang soal selidik telah diedarkan sebanyak 321 di 14 buah sekolah Berprestasi Tinggi (SBT). Hasil kajian menunjukkan analisis skor purata yang ditunjukkan oleh pembelajaran secara individu adalah tinggi. Manakala latihan guru secara berkumpulan juga menunjukkan skor purata pada tahap yang tinggi. Ujian Mann Whitney-U menyatakan perbezaan yang signifikan beberapa amalan di antara dua jenis SBT iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan Sekolah Menengah Bantuan Rakyat (SBP).

No comments:

Post a Comment

ARTIKEL - PENTAKSIRAN

Artikel 1 Tajuk Jurnal      : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES                                MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAH...