Artikel 1
Tajuk Artikel : ISU DAN CABARAN BAHASA MELAYU DALAM PENDIDIKAN
Penulis Artikel : MOHD ISHA AWANG
Ulasan
Artikel 2
Tajuk Artikel : KESEDIAAN GURU-GURU SEKOLAH RENDAH MELAKSANAKAN
PERUBAHAN BAHASA PENGANTAR MATA PELAJARAN SAINS
DAN MATEMATIK.
Penulis Artikel : MOHD RASDI BIN SAAMAH
Ulasan
Artikel 3
Tajuk Artikel : SATU TINJAUAN TERHADAP SIKAP DAN MASALAH GURU
BAHASA MELAYU DI SEKOLAH RENDAH JENIS KEBANGSAAN
Penulis Artikel : TAY MENG GUAT
Ulasan
Tajuk Artikel : ISU DAN CABARAN BAHASA MELAYU DALAM PENDIDIKAN
Penulis Artikel : MOHD ISHA AWANG
Ulasan
Menurut artikel ini, masyarakat bandar pada masa sekarang semakin
mementingkan Bahasa Inggeris menyebabkan Bahasa Melayu semakin tercabar.
Ini secara lansung telah menyebabkan perubahan sikap yang ketara para
pelajar terhadap Bahasa Melayu. Krisis identiti Bahasa Melayu yang
ditukar kepada Bahasa Malaysia juga sedikit sebanyak telah mencemarkan
imej bahasa kebangsaan ini yang akhirnya boleh mengelirukan pelajar.
Menurut artikel ini juga, antara cabaran yang perlu dihadapi oleh guru
ialah menghasilkan PdP yang kreatif dan inovatif semasa mengajar Bahasa
Melayu yang merangkumi kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan
menulis. Kekurangan guru opsyen Bahasa Melayu di sekolah juga
menyebabkan guru bukan opsyen diarah untuk mengajar subjek ini. Ini
boleh menyebabkan guru tersebut tidak dapat mengajar Bahasa Melayu
dengan baik bahkan ada guru bukan opsyen mempunyai tahap penguasaan
Bahasa Melayu yang lemah.
Artikel 2
Tajuk Artikel : KESEDIAAN GURU-GURU SEKOLAH RENDAH MELAKSANAKAN
PERUBAHAN BAHASA PENGANTAR MATA PELAJARAN SAINS
DAN MATEMATIK.
Penulis Artikel : MOHD RASDI BIN SAAMAH
Ulasan
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mendapatkan maklumat tentang
kesediaan guru-guru Sains dan Matematik di sekolah-sekolah rendah di
Kelantan terhadap perubahan bahasa pengantar mata pelajaran Sains dan
Matematik. Kajian ini meninjau beberapa aspek, iaitu kelayakan akademik
guru, pengalaman mengajar Sains dan Matematik, latihan profesional yang
dihadiri, kecekapan guru berbahasa Inggeris dalam aspek lisan dan
tulisan, kemahiran guru menggunakan komputer dan ICT, dan kesediaan
sekolah dari aspek prasarana. Kajian ini juga meninjau perbezaan
kesediaan antara guru-guru yang ada latihan dengan guru yang tiada
latihan untuk melaksanakan inovasi tersebut. Hasil dapatan pengkaji
boleh dirumuskan kepada beberapa bahagian: Pertama, dapatan kajian
menunjukkan guru-guru terlibat mempunyai kelayakan yang mencukupi untuk
mengajar Sains dan Matematik di sekolah rendah tetapi sebahagian besar
daripada mereka berpencapaian rendah dalam mata pelajaran Bahasa
Inggeris dan lemah dalam aspek kecekapan lisan dan tulisan bahasa
tersebut. Kedua, kajian ini juga mendapati lebih daripada 60.0% guru
tidak mempunyai latihan profesional dalam mata pelajaran Bahasa
Inggeris, Sains, Matematik dan bidang komputer. Ketiga, guru yang ada
latihan profesional dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dan komputer
didapati lebih bersedia untuk melaksanakan pengajaran Sains dan
Matematik dalam bahasa Inggeris berbanding mereka yang tiada latihan
tersebut. Ketiga, semua sekolah yang terlibat didapati telah dibekalkan
prasarana asas untuk melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam
bahasa Inggeris, tetapi sebahagian kecil peralatan masih tidak
mencukupi.
Artikel 3
Tajuk Artikel : SATU TINJAUAN TERHADAP SIKAP DAN MASALAH GURU
BAHASA MELAYU DI SEKOLAH RENDAH JENIS KEBANGSAAN
Penulis Artikel : TAY MENG GUAT
Ulasan
Jurnal ini memuatkan hasil tinjauan tentang sikap dan masalah guru
Bahasa Melayu di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan. Penemuan kajian
mendapati bahawa guru-guru menunjukkan sikap yang positif terhadap
pengajaran dan pembelajaran BM dengan min skor 3.28. Guru-guru juga
menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap pengajaran dan pembelajaran BM
di sekolah. Majoriti guru bersetuju bahawa mereka masih perlu mengikuti
kursus dalam bidang pedagogi bahasa khasnya yang berkaitan dengan aspek
penulisan dan bacaan serta pemulihan dan pengayaan dalam pendidikan BM.
Kursus-kursus ilmu bahasa yang menjadi pilihan guru ialah aspek yang
berkaitan dengan penulisan, bacaan, morfologi dan sintaksis. Masalah
utama yang dihadapi oleh guru ialah penguasaan asas BM yang lemah di
kalangan murid dan pengaruh dialek atau gangguan bahasa ibunda murid.
Guru juga berhadapan dengan masalah yang berkaitan dengan kurikulum dan
pentadbiran.
No comments:
Post a Comment